HUR DU GÖR BÄSTA FILMEN ♥

Hej! Ledsen att jag inte har uppdaterat på senaste tiden, men det har varit så himla mycket i skolan, jag har knappt hunnit vara inne på msp o.o
Snart är det äntligen jullov, då kan jag såklart uppdatera mer 
Hursomhelst, folk brukar ofta fråga mig hur jag kan göra så bra filmer, och hur jag kommer på sån bra handling.
 
 
Så jag tänkte dela med mig av mina tips för att få till en riktigt bra film!
 

Hur du kan bygga din handling:
 
♥ Huvudkaraktären
Huvudkaraktären i filmen är viktig. Se till att huvudkaraktären är intressant, att det är en person som man vill att det ska gå bra för. Tittarna ska bli "kär" i huvudpersonen.
 
Huvudpersonens mål
Det är bra om huvudpersonen har ett mål. Ska huvudpersonen söka efter ett speciellt föremål? Ska huvudpersonen försöka komma på vem som är tjuven? Detta gör att tittarna vill fortsätta följa serien, syftet är att tittarna ska tänka "ååå, hoppas hon kommer på vem som är tjuven snart!!" till exempel.
 
♥ Motgångar
Det är viktigt att allt inte går som en dans. Filmen måste ha motgångar. Till exempel:
Huvudkaraktären är en tjej. Tjejen har en pojkvän. Då måste det komma någon eller något emellan tjejen och hennes pojkvän, annars blir det inte spännande.
Ett annat exempel:
Huvudkaraktären är en kille. Killen har hittat många ledtrådar, och nu kan han äntligen sätta dit mördaren. Men då är det någon som bryter sig in i killens hus och snattar alla ledtrådar!!
Fattar ni? xD
Ju mer konflikter/motgångar, destu bättre.
 
Filmens slut
Filmens slut är viktigt. Ett bra oväntat slut gör att en film ÄGER!
Vi säger att huvudkaraktären är en kille, som i exemplet ovan. Han letar efter en mördare. Och i slutet visar det sig att mördaren är hans bästa vän eller hans syster. Eller ännu bättre, hans tvilling, som han inte visste att han hade?! 
Det är ju hur spännande och oväntat som helst. Förstår ni vad jag menar? Jag är inte så bra på att förklara :P
 
Filmens titel
Filmens titel är viktig om du vill ha många tittare på din film. Om filmen har en intressant och spännande titel vill folk kolla på den. Skulle du hellre välja att se på en film med titeln "morfars blommiga soffa" än en film med titeln "flickan i graven"? Det var dåliga exempel, men jag kom inte på något. Jag skulle iallafall valt "flickan i graven"!
Ett tips är också att inte ta en för lång titel.
 
 
 
Viktigt att tänka på när du gör filmen:
 
 
♥ Stavning
Det är ganska viktigt att tänka på stavningen i filmen. Alla stavar såklart fel ibland, även jag. Det kan hända att jag sitter i en halvtimme och tänker på hur ordet kärlek stavas. Men det blir lite rörigt om du fastar på ett felstavat ord när du läser filmen. Stor bokstav och punkt är bra.
 
♥ För långa meningar = nej!
Om du har för långa meningar i en och samma pratbubbla blir det jobbigt att läsa, man hinner inte läsa färdigt.
 
♥ Musik
Bakgrundsmusiken i filmen tycker jag personligen inte är så viktig, men det verkar som många andra tycker det eftersom jag får asmånga klagomål när jag inte har någon musik i mina filmer! xP
Så ta en bra bakgrundsmusik. Om scenen är spännande, tar du spännande musik osv.
Om man inte tar någon musik blir det den här "vanliga" låten som jag stör mig på sjuuuuuuuukt mycket! Den är irriterande. Nån som håller med? c;
 
♥ Vänta mellan meningarna
Det här kommer bli svårt att förklara.
Men om någon till exempel säger "hej" i ruta 1 -----> 
så ska du hoppa till scen 3 innan den andra personen svarar "hej" eller säger något annat.
Annars går det för fort och man hinner inte läsa. Det blir rörigt.
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Det var mina tips för att göra en bra film. Hoppas dom hjälpte! 
Om ni vill ha typ tips på hur man gör looks eller artbooks så får ni skriva i kommentarerna. 
Om ni inte förstod något får ni också skriva i kommentarerna :)
 
 
 
 

Kommentarer:

1 lisa:

hajjjj kan du skriva och ge tips på hur man blir känd??

förresten SKIT BRA TIPS!! älskar sånna här inlägg. nu är jag fett taggad på att göra en film!!

Svar: Jo men det kan jag väl göra nån gång ;D
None None

2 moa:

hur gör man bra artbooks snälla berätta

Svar: kan skriva d nån gång :)
None None

3 wilma:

tack för domma tipsen dom var till stor hjälp till min nya film :)ps någon gång kan du skriva hur du blev känd eller hur vi kan bli kända *-* plzz ??

4 Det största fän:

Älskar dina filmer, o nu kan jag göra bättre filmer xD Taack♥

5 Klara:

tack för tipsen!:) skulle vara tacksam om man kunde få veta hur man hittar bra färger till kläderna?:)



6 samantha k på msp:

Snälla poweereh kolla in min nya blogg www.Samanthak.bloggplatsen.se

7 Maja:

Åh, vad många bra tips man fick! ♥
Gillar verkligen detta inlägget, man lärde verkligen sig mycket mer.
Taaack :*

Kommentera här: